Friday, August 7, 2009

AIR MATA IBU DI BUMI JELEBU (8)


2007 DALAM KENANGAN


SIANG ITU SURIA MEMANCARKAN SINARNYA

TIBA-TIBA MENDUNG , LANGIT GELAP

HATI YANG BAHAGIA TERLUKA SEKETIKA

MALAPETAKA SEAKAN MENIMPA ...


Hari itu, Kira-kira jam 12.00 tengahari, dari SMKSG saya menuju ke sekolah Ariff.


Sampai di hadapan pintu kelas PKBP, saya lihat Ariff sedang menangis di bawah meja...
dan mata seorang ibu tak pernah menipu.
Saya nampak dengan jelas, telinga anak saya merah sangat.
Cikgu PKBP yang ada dalam kelas pada masa itu, tak cakap apa-apa dengan saya.
Saya ambil Ariff, bawa masuk kereta. Dalam kereta, saya tengok lagi telinga dia. Merah macam kena pulas dengan kuat ...



Saya turun kereta. Pergi semula ke kelas PKBP.
Saya tanya cikgu : kenapa telinga anak saya merah sangat ?



Inilah jawapan cikgu itu :


KALAU ANAK AKAK TAK BOLEH DISENTUH, LAIN KALI SAYA TAK AKAN PEDULI ANAK
AKAK. ANAK AKAK LA BUDAK PALING BERMASALAH DALAM KELAS NI. SUAMI AKAK
TELEFON SAYA, TANYA , ANAK TERKENCING KE, TERBERAK KE, INGAT SEKOLAH NI
NURSERY KE ?



Saya terdiam. Tak terkata. Akhirnya saya bersuara perlahan.



OK LA CIKGU. SAYA TANYA CIKGU SEBAB SAYA TAK BOLEH TANYA TUHAN KENAPA DIA BAGI SAYA ANAK MACAM NI ...



Saya mengadu pada guru besar. Satu perjumpaan diatur.
Cikgu tu kata : Saya piat telinga dia sikit je. ( sikit ? TIPU! Kalau sikit takkan berkesan sampai macam tu ) Saya minta maaf ...
SAYA MAAFKAN DIA WALAU HATI TERLUKA!


KEKERASAN TIDAK MEMBANTU KANAK-KANAK AUTISTIK TETAPI KEKERASAN MENGAJAR MEREKA ERTI KEGANASAN.

( Ini adalah AUTISTIC ABUSE )



Lepas peristiwa tu, saya hantar anak pergi sekolah. Percaya tak ?
Saya hantar, anak saya kena lagi.
Sedih tak terkata.
Inilah lakonan dan sandiwara manusia.


1 comment:

  1. kalaulah aku ni CIKGU...aku teringin sangat nak ngajar anak CIKGU tuh. so that aku boleh PIAT TINGER anak dia sampai tercabut. kalau dia tanya aku kenapa tinger anak dia tercabut, aku boleh cakap balik kat dia :
    EH LU BUAT KAN ANAK OWANG BOLEH, OWANG BUAT KAT ANAK LU, LU NAK BISING LAK...APA CER??

    kesimpulannnya cikgu tahap IQ + Mentalnya sangat BENGAP. Dah dia mengajar budak autistik, dia expect budak tu masuk kelas, duduk tegak2, bagi full attention kat kelas dia ke? nama pun autisma.. jgn expect mengajar anak2 autisma sama macam mengajar anak2 yang normal!

    ko tunjuk kat aku mana rumah cikgu tu. meh aku piat lak tinger anak dia. tgk dia marah ke tak??

    ReplyDelete